Informacja o naszym projekcie POWR.03.01.00-00-C038/16 „ŚCIEŻKĄ KOPERNIKA z Akademią Pomorską!"
Nazwa Osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju
Nazwa Działania: 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Okres realizacji projektu: od: 2017-08-01 do: 2019-07-31.
Celem projektu jest wyposażenie w kompetencje oraz wzrost świadomości społecznej młodzieży i społeczeństwa z regionu słupskiego poprzez edukację w formie zajęć, warsztatów i debat z zakresu zachowań prozdrowotnych. Efektem projektu będzie nabycie przez młodzież wiedzy, umiejętności pracy w grupie i kompetencji interpersonalnych.
Akademia Pomorska w Słupsku realizuje w ten sposób III misję Uczelni poprzez angażowanie się w procesy rozwoju społecznego na różnych poziomach – w tym przypadku na poziomie cywilizacyjnym i etycznym oraz kreowanie wzajemnych relacji z otoczeniem.
Każdy z 5 zadań o charakterze kursów edukacyjnych, wynika z potrzeby młodzieży stworzenia i przeprowadzania w formie warsztowej lub zajęć laboratoryjnych, niekonwencjonalnych zajeć, których efektem będzie rozbudzenie w młodzieży ciekawości, kreatywności i chęci pogłębiania informacji, z zakresu wiedzy o funkcjonowaniu organizmu człowieka i praktycznych umiejętności w stosowaniu profilaktyki zdrowotnej.
Będą realizowane następujące moduły zajęć:
Moduł o własnym organizmie składa się z:
- części teoretycznej dotyczącej najnowszych osiągnięć współczesnej medycyny, biochemii i fizjologii organizmu człowieka, a służącym zdrowiu i profilaktyce chorób cywilizacyjnych;
- część praktycznej - w formie warsztatów:
a) warsztaty w laboratoriach naukowym: przygotowanie odczynników chemicznych, analiza wykorzystania testów paskowych do monitorowania parametrów funkcjonowania organizmu w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, interpretacja wyników domowych testów do badania moczu i wykrywania chorób.
b) badanie i interpretacja poziomu jodu w moczu (w szczególności funkcjonowania hormonów tarczycowych)
c) analiza zdolności adaptacyjnych organizmu- funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego
d) interpretacja wyników badań hematologicznych i EKG.
Moduł „Ścieżką do drozumienia siebie” ma na odkrywanie mocnych stron uczestników/czek projektu i potrzeba budowania stabilnej samooceny, a także radzenia sobie z problemami i rozbudzenia w młodzieży ciekawości i chęci pogłębiania wiedzy.
Zajęcia praktyczne (studium przypadku) poprzedzone wprowadzeniem. Program zajęć obejmuje przekazanie wiedzy uczestnikom/czkom na temat emocji, zachowania pod wpływem emocji, relacji społecznych, osiągnięć szkolnych/zawodowych.
Efektywne sposoby radzenia sobie z ww. i zrozumienie wpływu na zdrowie i powstawaniu zaburzeń psychosomatycznych organizmu.
Zajęcia praktyczne i warsztaty: prawidłowe wykorzystanie zjawiska stresu jako źródło motywacji i energii do działania, zamiast czynnika obciążającego, zaznajomienie z metodami pozwalającymi utrzymać stres na poziomie optymalnym dla zdrowia człowieka.
Moduł „Aktywność fizyczna ścieżką do stylu Twojego życia” ma na celu rozbudzenie w młodzieży ciekawości, kreatywności i chęci pogłębiania informacji, a także rozwijanie kompetencji z zakresu komunikowania się i współpracy.
Moduł składa się z części teoretycznej i praktycznej (m.in na sali gimnastycznej):
Zajęcia praktyczne na temat: cielesność w życiu spółczesnego człowieka, analizę materiałów prasowych dot. zdrowia i ciała człowieka
- Doskonalenie siebie - trening zdrowotny
- Pokaz zaprojektowanego treningu zdrowotnego pt. "Nie dam się nudzie! Nie dam się lenistwu”
- Ścieżki relaksacyjne pokolenia.
Moduł „Twoja dieta i Twoje życie” wynika z potrzeby młodzieży stworzenia i przeprowadzenia w formie warsztatów niekonwencjonalnych zajeć z zakresu wiedzy o funkcjonowaniu organizmu człowieka i praktycznych umiejętności, krytycznego myślenia w stosunku do otrzymywanych informacji.
Moduł składa się z zajęć teoretycznych i praktycznych:
Część teoretyczna poprzedzająca każdy z warsztatów:
- Charakterystyka procesów trawienia i wchłaniania pokarmu. Bilans energetyczny organizmu
- Normy żywienia. Charakter składników pokarmowych i ich rola w diecie
- Błędy żywieniowe, konsekwencje zdrowotne i strategie zapobieganie błędom żywieniowym
- Zasady żywienia w profilaktyce chorób dietozależnych
- Żywność nowej generacji - żywność funkcjonalna, wygodna i transgeniczna
- Korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania diet alternatywnych
Zajęcia w formie warsztatów:
- 1) Ocena żywienia i stanu odżywienia – obliczanie wskaźnika masy ciała, oznaczane należnejmasy ciała, badania antropometryczne
- 2) Układanie jadłospisów o zróżnicowanych wartościach energetycznych.
Ogólny koszt projektu 186 270,00 zł.